Wethouder Judith Bokhove (Rotterdam) en Lodewijk van Noort (campagneleider Direct Duidelijk)
Op de foto: wethouder Judith Bokhove (Rotterdam) en Lodewijk van Noort (campagneleider Direct Duidelijk). Fotograaf: David Rozing.


Op donderdag 20 juni ondertekende wethouder Judith Bokhove namens de gemeente Rotterdam de Direct Duidelijk-deal. Het onderwerp ‘duidelijke taal’ staat al jaren hoog op de agenda bij de gemeente. Via een interne campagne krijgen medewerkers schrijftips en workshops om hun teksten te verbeteren (zie ook de foto's en toelichting op deze pagina). Ook zet Rotterdam zich in voor het bereiken van diverse groepen door teksten af te stemmen op de doelgroep en soms gebruik te maken van beeldtaal. Met het ondertekenen van de deal onderstreept de gemeente dat ze een vast beleid voor duidelijke taal voert en vasthoudt.

Samenwerking tussen de vier grote steden

Rotterdam is de vierde G4-gemeente die de deal heeft ondertekend: een week eerder tekenden Amsterdam, Den Haag en Utrecht. De steden voeren niet alleen een intern beleid, maar gaan ook onderling meer samenwerken om hun doelen te bereiken. Samenwerken is een belangrijk speerpunt van de Direct Duidelijk-campagne. Overheidsorganisaties staan voor dezelfde uitdagingen, en kunnen dus veel van elkaar leren!

Wethouder Judith Bokhove ondertekent de Direct Duidelijk-deal onder toeziend oog van het interne campagneteam
Wethouder Judith Bokhove ondertekent de Direct Duidelijk-deal onder het toeziend oog van de communicatiespecialisten van Rotterdam. Fotograaf: David Rozing.