Winnaars Direct Duidelijk prijzen

Deze week zijn de direct duidelijk prijzen 2020 door Staatssecretaris Knops digitaal uitgereikt.

Lees hier het nieuwsbericht over de winnaars van de Direct Duidelijk prijzen 2020.

“Wat me op het spoor zette van direct duidelijke communicatie? De energietransitie. Want hoe krijg je mensen in beweging? Hoe breng je kennis bij die blijft hangen? Door helder en begrijpelijk te zijn. In taal, maar vooral door mensen te laten ervaren. Bij het Energiepunt Apeldoorn bedenken we daarvoor steeds iets nieuws. Een schrikeffect teweegbrengen bijvoorbeeld. Weet je wel hoeveel energie je koelkast gebruikt? Hoeveel fijnstof er in je woning hangt? Om dat te meten, bieden we inwoners tools aan: een slimme stekker, een fijnstofmeter. ‘Neem ze mee, gebruik ze gratis en trek je conclusie. En daarna horen we graag je bevindingen.’

Dat is mijn stijl: veel dingen uitproberen. Eerst een vuurtje maken met kleine houtjes. En als je vertrouwen hebt, het vuur groter maken. Steeds ideeën blijven ontwikkelen, met alle mogelijke communicatiemiddelen. As we speak denken we nu na over een Energie postcast of een YouTubekanaal.

We moeten als overheid vertrouwen uitstralen, niet alleen rondom de energietransitie, ook als het om circulariteit en klimaatadaptatie gaat. Duidelijk zijn, niet al te veel nadenken; begin en kijk of het werkt!”

Sander Lubberhuizen, Direct Duidelijke Ambtenaar 2020 en bedrijfsleider Energiek Apeldoorn bij gemeente Apeldoorn

Image
Portret Sander Lubberhuizen

“Van alles heb ik in de strijd gegooid om Direct Duidelijk onder de aandacht te brengen, e-learning, schrijfcoaches, rondje langs de teams, inwoners gevraagd naar onduidelijke teksten.  Want hoe weet je beter wat ´begrijpelijk´ is dan mensen te raadplegen voor wie je communicatie bedoeld is?

Onze inwoners denken graag mee in een lezerspanel. Genadeloos halen zij alle ambtelijke en onduidelijke woorden uit onze brieven. En samen zoeken we naar nieuwe formuleringen. Helder én vriendelijk communiceren, dan straal je als overheid vertrouwen uit. Dat geef ik mee aan degene die de brieven onder handen neemt. Een tijdje terug gingen we samen met de schrijfcoaches de straat op om mensen te vragen welke brief ze duidelijker vonden: de oude of de nieuwe versie. Iedereen koos zonder aarzelen voor de nieuwe. Missie geslaagd!

En dan het enthousiasme doorgeven, dat is de kunst. Inmiddels hebben al veel collega’s het net zo te pakken van duidelijke taal, als ik. We gaan steeds duidelijker communiceren. Niet alleen met onze burgers. Ik zie nóg meer kansen als het om duidelijke taal gaat: de college- en raadsstukken!”

Hetty de Kruijff, Direct Duidelijk Ambassadeur 2020 en communicatieadviseur bij gemeente Hof van Twente

Image
Hetty de Kruijff, Direct Duidelijk Ambassadeur 2020 en communicatieadviseur bij gemeente Hof van Twente

“Altijd, overal, en voor iedereen duidelijk en begrijpelijk communiceren. Dat zit bij ons Direct Duidelijk Den Haag-team ingebakken. En helemaal als er een gezondheidscrisis is. We zetten dan ook alles in om de coronamaatregelen helder te verwoorden en te verbeelden. Hoe pak je dat aan in een stad als Den Haag, waar veel mensen moeite hebben met de taal? Hoe weet je dat inwoners begrijpen wat je wilt zeggen of laten zien? Door eerst uit te zoeken of je boodschap overkomt. In onze communicatie staat de doelgroep altijd centraal. Daarom zochten we direct samenwerking met de Taalplusschool van het Haagse ROC Mondriaan. Hun cursisten, voor wie lezen en schrijven moeilijk is, en docenten lazen en bekeken dagelijks wat wij bedacht hadden. Een gouden greep. De noodzakelijke blik op bijvoorbeeld een tekst als ‘vermijd drukte’ leverde op dat je beter kunt zeggen: ‘ga niet naar drukke plekken’. Veel duidelijker!

We blijven met het ROC samenwerken. Want iedereen heeft recht om iets te kunnen begrijpen. Precies waarom ik direct duidelijke taal omarmd heb.”

Suzan van den Hoogen, communicatieadviseur gemeente Den Haag. Zij won met Lodewijk van Noort en Frank Welling (Team Direct Duidelijk Den Haag) de prijs voor de duidelijkste coronacommunicatie in 2020. 

Image
Team Direct Duidelijk Den Haag